کد مطلب:28664 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

آشفتگی سپاه معاویه پس از شهادت عمّار












2511. شرح نهج البلاغة:پس از كشته شدن عمّار، سپاهیان شام آشفته شدند؛ زیرا روایت عمرو بن عاص [ از پیامبر خدا] به یادشان بود كه:«عمّار را گروهك متجاوز خواهند كشت». از این رو، معاویه گفت:جز این نیست كه عمّار را كسی كشت كه او را به میدان جنگ كشاند و در معرض كشته شدن قرار داد!

امیر مؤمنان گفت:«پس قاتل حمزه [ نیز] پیامبر خداست!».[1].

2512. الكامل فی التاریخ - به نقل از ابو عبد الرحمان سُلَمی -:عبد اللَّه به پدرش عمرو بن عاص گفت:پدرم! در این نبرد، این مرد را كشتید، حال آن كه پیامبر خدا چنان گفته بود.

گفت:چه گفته بود؟

گفت:آیا چنان نبود كه مسلمانان و همه مردم برای ساخت مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله، خشت ها را یك یك انتقال می دادند، امّا عمّار، هر بار دو خشت با خود می بُرد تا آن گاه كه [ از خستگی] بر زمین افتاد. پس پیامبر خدا بر سرش آمد و خاك از چهره اش سِتُرد و گفت:«مرحبا ای فرزند سمیّه! مردم خشت ها را یك به یك می بَرَند و تو برای پاداش بیشترِ [ خداوند] دو به دو می بَری، و با این حال، گروهك متجاوز تو را می كُشند».

عمرو به معاویه گفت:آیا نمی شنوی عبد اللَّه چه می گوید؟

معاویه گفت:چه می گوید؟

عمرو او را [ از گفته عبد اللَّه] آگاه كرد.

معاویه گفت:آیا ما او را كشتیم؟ جز این نیست كه كُشنده او كسی است كه وی را [ به این جا ]آورْد!

سپس افرادِ [ سپاه او] از خیمه ها و چادرهاشان برون آمدند و گفتند:جز این نیست كه قاتل عمّار، كسی است كه او را [ به این جا] آورْد. و نمی دانم كدام یك شگفت تر است:[ كارِ] معاویه یا افرادش؟[2].

2513. الكامل فی التاریخ:ذو كلاع از عمرو بن عاص این سخن را شنیده بود كه پیامبر خدا به عمّار بن یاسر گفته:«تو را گروهك متجاوز، خواهند كشت و واپسین آشامیدنی ات، قدری شیرِ آمیخته به آب است».

ذو كلاع به عمرو گفت:ای عمرو! وای بر تو! این سخن چیست؟

عمرو گفت:همانا عمّار به زودی به سوی ما باز خواهد گشت [ و از هواداران ما خواهد شد].

پیش از آن كه عمّار همراه علی علیه السلام كشته شود، ذو كلاع همراه معاویه كشته شد. سپس عمرو به معاویه گفت:نمی دانم از كشته شدنِ كدام یك بیشتر شادمانم:عمّار یا ذو كلاع! به خدا سوگند، اگر ذو كلاع پس از عمّار كشته می شد، همه شامیان را به سوی علی می كشانْد.[3].









    1. شرح نهج البلاغة:835/334/20، العقد الفرید:337/3، الفتوح:159/3.
    2. الكامل فی التاریخ:382/2، تاریخ الطبری:41/5، البدایة والنهایة:270/7.
    3. الكامل فی التاریخ:381/2، البدایة والنهایة:268/7، وقعة صفّین:341.